Lomography, a way of life

Lomography is een trademark van het Oostenrijkse Lomographische AG. De naam kwam tot stand dankzij het bedrijf LOMO PLC uit Sint Petersburg. Zij maakten de 35mm LOMO LC-A camera, die is uitgerust met een vrij ongewone lens waardoor de foto’s in het midden erg scherp, maar aan de buitenkanten vrij wazig zijn.

In 1991 ontdekten de Oostenrijkse oprichters de LOMO LC-A en ze waren meteen gecharmeerd van de unieke shots die de camera kon maken. Na verschillende tentoonstellingen en het nodige marketingwerk kreeg Lomography het voor mekaar om een exclusieve deal te tekenen met LOMO PLC, waardoor ze de enige distributeur van de camera’s buiten de Sovjetunie werden.

LOMO heeft inmiddels een hele lijn met analoge camera’s uitgebracht die allemaal eenzelfde soort foto’s kunnen schieten. Hierbij is de waas in de foto’s een kenmerkend element. De LC-A wordt inmiddels niet meer gemaakt en de camera is vervangen door de LC-A+.

Het motto van Lomography is “Don’t Think, Just Shoot”, wat inhoudt dat je niet moet nadenken, maar gewoon foto’s moet schieten. Lomography kwam ook met 10 gouden regels voor het maken van Lomography. Deze regels sporen gebruikers van de camera’s aan om de camera altijd mee te nemen en altijd en overal foto’s te maken en niet teveel na te denken over de juiste techniek.

Lomography is inmiddels uitgegroeid tot een echt begrip en het is erg leuk om de resultaten van de verschillende lomography fotografen te bekijken. Online zijn de meest prachtige foto’s te vinden, we raden je dan ook aan om een te googlen naar de afbeeldingen. Je zal zeer zeker niet teleurgesteld worden.

 

Reacties zijn gesloten.